گلستان

سوشیال

گلستان

سوشیال

میدان گاز شمالی میان قطر وایران


آنچه ایران پارس جنوبی، و قطر میدان شمالی می خواند، دو بخش از بزرگ ترین میدان گازی جهان با ظرفیت ۵۱ تریلیون متر مکعب گاز، و حدود ۸ میلیارد متر مکعب میعانات گازی است.

ایران پارس جنوبی را در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی یا اواسط دهه ۱۳۷۰ میلادی کشف کرد. در همان زمان، قطر که حدود بیست سال قبل از آن در سال ۱۹۷۱ میدان شمالی را کشف کرده بود، برداشت از فاز یک میدان شمالی را آغاز کرد.

روندی که با سرمایه گذاری و کمک های فنی شرکت های غربی قطر را به چهارمین تولید کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان تبدیل کرد. قطر همچنین یک سوم بازار ال ان جی یا گاز مایع جهان را در دست دارد.

ایران اما در این سال ها، شاهد تاخیرهای طولانی در توسعه پارس جنوبی بوده است. مقام های ایران می گویند که تحریم ها باعث تاخیر شده است چون شرکت های داخلی تکنولوژی لازم را ندارند و از طرفی، منابع مالی داخلی محدود است. هزینه توسعه پارس جنوبی بدون در نظر گرفتن ساخت تاسیسات زمینی، تا حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

در حال حاضر، ایران می‌گوید تولیدش از پارس جنوبی به روزی ۵۱۵ میلون متر مکعب رسیده است، تولید قطر حدود 560 میلیون متر مکعب است گرچه هنوز سازمان‌های جهانی ادعای ایران را در آمارهایشان منعکس نکرده‌اند.


اکنون قطر به دلیل فروپاشی اقتصاد ایران ، محصولات میدان شمال ایران را با مبلغی  از پول می گیرد

 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد